donderdag 9 juli 2015

Partij Westvoorne breekt met VVD en D66 Westvoorne

Partij Westvoorne, de grootste politieke partij in de gemeente, heeft begin mei het vertrouwen opgezegd in mede-coalitiegenoot VVD. Volgens de fractie van Partij Westvoorne was er onvoldoende vertrouwen in de wethouder van VVD en in zijn partij. Voor Partij Westvoorne was dit reden om de huidige coalitie op te blazen en een nieuwe coalitie te vormen.

D66 Westvoorne, die ook in de coalitie zat, is zeer verbolgen over de handelswijze van de grootste partij in de gemeente. Zeker omdat uit reconstructies blijkt dat Partij Westvoorne al weken eerder met oppositiepartij Gemeentebelangen Westvoorne in gesprek was om een nieuwe coalitie te vormen. Voor D66 Westvoorne blijkt hieruit dat Partij Westvoorne niet van plan was om problemen uit te praten. Ook had Partij Westvoorne, als ze een democratische handelswijze had willen nastreven, zelf de samenwerking in de coalitie moeten opzeggen waarna een nieuwe formatie had kunnen plaatsvinden.

In plaats daarvan hebben de twee lokale partijen in de ‘achterkamertjes’ een nieuwe coalitie gesmeed en andere partijen geen mogelijkheid gegeven om over een nieuwe formatie mee te praten. D66 Westvoorne heeft daarom, toen de breuk bekend werd en meteen duidelijk was dat Partij Westvoorne en Gemeentebelangen Westvoorne er al uit waren, de eer aan zichzelf gehouden. D66 wilde geen speelbal worden tussen twee lokale partijen die vooral naar binnen gericht beleid nastreven en samenwerking op Voorne tot het uiterst noodzakelijke willen beperken. Terwijl D66 Westvoorne altijd het streven heeft om uiteindelijk één sterke gemeente op Voorne te vormen, waardoor onze inwoners op een professionele manier kunnen worden bestuurd.

B&W_Westvoorne klein

Het college van B&W dat slechts één jaar in functie was, en dat sinds begin mei 2015 is ontbonden. Geheel links D66-wethouder Erik Mulder.