donderdag 19 maart 2015

D66 is de grote winnaar in Voornse gemeenten

D66 heeft in de drie Voornse gemeenten de meeste stemmenwinst geboekt van alle partijen die meededen. Zowel in Brielle, Hellevoetsluis als Westvoorne was het winstpercentage van D66 voor de Provinciale Statenverkiezing het grootst van alle partijen.

In Brielle nam het percentage stemmers op D66 toe van 6% bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten van 2011 naar 9,8% bij de verkiezingen dit jaar. In Hellevoetsluis nam het percentage stemmers op D66 toe van 5,5% in 2011 naar 9% dit jaar. En in Westvoorne steeg het aantal stemmers van 5,8% in 2011 naar 10,9% in 2015.

De opkomst in de drie gemeente was  wisselend. In Hellevoetsluis nam het aantal mensen dat hun stem uitbracht af van 48,2% in 2011 naar 41,2% dit jaar. Ook in Brielle nam het aantal stemmers af; van 53,9% in 2011 naar 47,2% in 2015. Hetzelfde beeld was te zien in Westvoorne, waar in 2011 nog 59,3% van de mensen ging stemmen maar waar de teller dit jaar op 51,7% bleef steken.

bedankt-fb-cover